Karel Jan Voogd

Doortastende groeiversneller

06 53 36 09 60

Stefco Klaver

Flexibele doelzoeker

06 53 76 13 83

DE TRIATLON VAN DE ARCHITECTEN: DOE MEE!

DE TRIATLON VAN DE ARCHITECTEN: DOE MEE!

Geplaatst op 23-09-2016 door Karel

blog-start-triathlon.jpg#asset:29

Hè?!?! Wat is dit nou?! De blog zou toch gaan over de wetenswaardigheden en de belevenissen van de Architecten? Met mooie foto’s van inspirerende gebouwen en dan originele bruggetjes naar real-life organisatieproblemen? Eehh… ja dat dachten wij ook. Totdat de dame op de foto, onze gewaardeerde zakenpartner Anneke van mijnHeer&Partners, de Architecten uitdaagde. Wij mochten zogezegd haar partners worden in het sporten van de kwart triatlon. En wel – zo luidde de eerste uitnodiging – in september 2017. En de Architecten? Zij zeiden ja!

Daar was natuurlijk wel wat aanleiding toe. Karel Jan is een half jaar geleden stevig gewaarschuwd en kreeg in de voorlichting na zijn hartinfarct indringende adviezen over voeding en beweging. KPI: zijn BMI slaat rood uit. Voor Stefco alle aanleiding om ook vaker op de parkeerplaats van zwembad de Vrolijkheid gesignaleerd te worden en de ochtend te starten met havermout in amandelmelk. KPI: hij heeft maar een matig aantal meters tussen de parkeerplaats en het zwembad gerealiseerd. Dus een sportieve uitdaging past ons. Niet in de laatste plaats, omdat we in onze onderlinge deliberaties elkaar bevragen: hoe zit het met onze geloofwaardigheid als verandermanagers richting klanten als we een aantal zaken in ons eigen leven niet op orde krijgen. Voor Anneke is het dan toch eindelijk gelukt om invulling te geven aan haar vroegere ambitie om voetbaltrainer of sportlerares te worden.

En een mooi moment om samen met de Architecten een nieuw concept te ontwikkelen. Het FIT van de triatlon staat namelijk ook voor de drieslag Fysiek – Intellectueel – Theologisch. Gekoppeld aan de training voor het zwemmen, fietsen en rennen zitten momenten om met businessvraagstukken aan de slag te gaan en om het spirituele kapitaal (de zin en het doel van ons leven) te vergroten. Sparren, uitdagen, aanscherpen, bemoedigen, onderzoeken, graven, beleven, groeien (en dan es een keer niet in gewicht) – en nog veel meer. Wij met zijn drieën zijn de pilot om een concept neer te zetten waar je allemaal aan mee kunt doen. Vandaar de vraag in de titel!

De foto is genomen tijdens onze aftrap. En zoals het een beetje adviseur betaamt, zijn we indachtig het gedachtegoed van Steven Cofey gestart met het einde voor ogen. Wanneer gaan we ons doel halen? Dat bleek tot onze verrassing mei 2017 te zijn… (nog bedankt Anneke!) Wat is daarvoor nodig? Wie hebben we daarbij nodig? Waar zitten onze valkuilen (voor de Aagjes onder jullie: hoe overwint Stefco zijn krakkemikkige knieën bij het lopen? Hoe komt Karel Jan van zijn jeugdtrauma ten aanzien van zwemmen af? Hoe voorkomt Anneke dat haar ambitie haar de kop kost?) Alle vragen die we aan onze klanten stellen voor een succesvolle verandering passeerden de revue. En de stip op de horizon helpt ons om in beweging te komen. Dat merken we nu al. Maar daarover later meer.

Wij gaan ervoor! De kwart triatlon in mei 2017! Volg je ons?

1. creativiteit als norm

we leggen de lat hoog. geen standaardoplossing, geen generieke aanpak, geen uniforme methoden. maar elke keer op zoek naar vernieuwing. naar originaliteit. naar verrassing. omdat voor onze klanten alleen het beste goed genoeg is. dus niet dat wat we bij een andere klant al hebben gedaan

2. moed moet

we adviseren met lef. brengen ook de minder leuke boodschap. durven stappen te zetten die verder gaan. we vragen veel van onze klanten. we delen veel van onszelf uit. omdat puur, eerlijk en echt zijn moed vergt. maar we kunnen niet anders.

3. empathie als kerncompetentie

we leven ons in. niet als trucje, maar echt. we vreten ons in in de problematiek. maar in de mensen vreten we ons niet in. want de zorg voor de mens achter de klant vreet aan ons. mensen zijn voor ons waardevol. zinvol. de essentie van het bestaan. en dus zijn we diep bij ze betrokken. om hen te helpen te worden wie ze zijn

4. omarmen van de ambivalentie

er is niet één waarheid. en dus kijken wij altijd van een andere kant naar de werkelijkheid. omdat de caleidoscoop elke keer een ander perspectief geeft. om een nieuw blikveld toe te voegen. om zo onze nieuwsgierigheid een plek te geven.

5. conversatie als productiefactor

we zijn verbaal vaardig. brengen de essentie adequaat onder woorden. we raken mensen. wat we zeggen is raak. we weten onze klanten in beweging te krijgen. om hen te verbinden met hun nieuwe bestemming.

6. anderen ter discussie stellen

we zijn kritisch naar onze klanten, zeer kritisch. dat is af en toe zelfs confronterend. het gaat ons ergens om en dan mag het ergens over gaan. we dagen onze klanten uit. we scherpen ze aan. we nemen niets zomaar aan. behalve de aanname dat onze klanten kiezen voor ontwikkeling en groei

7. onszelf ter discussie stellen

we vinden onszelf niet belangrijker dan we zijn. we zijn kritisch op onze prestaties en steeds op zoek (zelf, met onze collega's en met onze opdrachtgevers) naar die stap verder. ondanks alle tevredenheid die ons ten deel valt, zijn we zelf niet snel tevreden

8. fan van eigen kunnen

wij houden wel een beetje van onszelf. immers, pas als je van jezelf houdt, kun je ook van de ander houden. we laten onze intuïtie prevaleren boven feiten. we zijn ervan overtuigd: wij raken de kern. van de problematiek en daarmee van de oplossing

9. gierig zijn op energie

wij zijn zuinig op onszelf en op onze tijd. we willen dan ook alleen bezig zijn met dingen die ons inspireren en die anderen inspiratie geven. we stimuleren onze klanten om te focussen op dat wat er echt toe doet en op dat wat het verschil maakt

10. twijfelen als vaardigheid

wij weten één ding zeker: dat we niets zeker weten. we zijn steeds op zoek. we wegen steeds af. we blijven aarzelen. we blijven afstemmen. tot hét moment. dat dé aanpak, hét inzicht, dé oplossing in zicht is. en dán hebben we het lef om keuzes te maken