Karel Jan Voogd

Doortastende groeiversneller

06 53 36 09 60

Stefco Klaver

Flexibele doelzoeker

06 53 76 13 83

IN NEVELEN GEHULD

IN NEVELEN GEHULD

Geplaatst op 18-10-2016 door Karel

blog-ing.jpg#asset:33IN NEVELEN GEHULD

Toegegeven, het plaatje is best mooi (het betreft overigens de gebouwen van ABN Amro en Essent in Zwolle – er ligt geen relatie met de inhoud van deze blog). De wrange werkelijkheid is dat we iets soortgelijks ook vaak in de zakelijke praktijk tegenkomen en dan is het bepaald minder mooi.

Maar al te vaak hult de top van een organisatie zich in nevelen. Geen duidelijkheid over de toekomst, geen informatie over het perspectief, geen communicatie over de doelen, geen inzicht in de belangen. Misschien is het wel symbolisch dat ze zo vaak ook in de nok van een hoge kantoortoren zitten.

En het gevolg is desastreus. Zoals Cruijff al zei: Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe. Zonder richting doen de meeste mensen immers maar wat. Als de door de directie geformuleerde missie zo algemeen is dat het op alle bedrijven in alle sectoren kan slaan, helpt het op geen enkele wijze als kompas in het dagelijkse handelen. Als het beleid zwalkend is, is het effect dat de uitvoerders rustig wachten op de nieuwe vlaag die van boven op ze af dwarrelt. Als perspectief ontbreekt, is verlamming het gevolg. Als mistig narcisme de zaaier is, is angstcultuur de oogst. Als de top elkaar niet ziet staan, is samenwerking tussen afdelingen ver te zoeken. Je kunt goed zijn in wat je doet, maar word je ook beter?

Sec naar de foto gekeken hebben de bewoners van de bovenste verdieping vermoedelijk ook niet eens door dat ze in de mist zitten. Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze een prachtig uitzicht. Daar geniet alleen het collectief niet van.

De afstand tussen top en werkvloer is – zelfs in niet al te omvangrijke organisaties – soms schrijnend groot. Dit kennen wij als Architecten ook uit eigen ervaring. Zittend in de top hebben we mede sturing gegeven aan impactvolle veranderprogramma’s. Toen we na een structuurwijziging ineens onderdeel van de verandering werden, in plaats van initiator, waren we de weg volledig kwijt. Zelfde verandering, andere positie – en plotseling een wereld van verschil.

Misschien is het tijd om te stoppen met je hoofd in de wolken te lopen. Wellicht verlang je naar meer verbinding tussen de bovenkamer en de voetjes op de werkvloer. Mogelijk is het tijd om helderheid te creëren in strategie. Wij doen graag met je mee!


1. creativiteit als norm

we leggen de lat hoog. geen standaardoplossing, geen generieke aanpak, geen uniforme methoden. maar elke keer op zoek naar vernieuwing. naar originaliteit. naar verrassing. omdat voor onze klanten alleen het beste goed genoeg is. dus niet dat wat we bij een andere klant al hebben gedaan

2. moed moet

we adviseren met lef. brengen ook de minder leuke boodschap. durven stappen te zetten die verder gaan. we vragen veel van onze klanten. we delen veel van onszelf uit. omdat puur, eerlijk en echt zijn moed vergt. maar we kunnen niet anders.

3. empathie als kerncompetentie

we leven ons in. niet als trucje, maar echt. we vreten ons in in de problematiek. maar in de mensen vreten we ons niet in. want de zorg voor de mens achter de klant vreet aan ons. mensen zijn voor ons waardevol. zinvol. de essentie van het bestaan. en dus zijn we diep bij ze betrokken. om hen te helpen te worden wie ze zijn

4. omarmen van de ambivalentie

er is niet één waarheid. en dus kijken wij altijd van een andere kant naar de werkelijkheid. omdat de caleidoscoop elke keer een ander perspectief geeft. om een nieuw blikveld toe te voegen. om zo onze nieuwsgierigheid een plek te geven.

5. conversatie als productiefactor

we zijn verbaal vaardig. brengen de essentie adequaat onder woorden. we raken mensen. wat we zeggen is raak. we weten onze klanten in beweging te krijgen. om hen te verbinden met hun nieuwe bestemming.

6. anderen ter discussie stellen

we zijn kritisch naar onze klanten, zeer kritisch. dat is af en toe zelfs confronterend. het gaat ons ergens om en dan mag het ergens over gaan. we dagen onze klanten uit. we scherpen ze aan. we nemen niets zomaar aan. behalve de aanname dat onze klanten kiezen voor ontwikkeling en groei

7. onszelf ter discussie stellen

we vinden onszelf niet belangrijker dan we zijn. we zijn kritisch op onze prestaties en steeds op zoek (zelf, met onze collega's en met onze opdrachtgevers) naar die stap verder. ondanks alle tevredenheid die ons ten deel valt, zijn we zelf niet snel tevreden

8. fan van eigen kunnen

wij houden wel een beetje van onszelf. immers, pas als je van jezelf houdt, kun je ook van de ander houden. we laten onze intuïtie prevaleren boven feiten. we zijn ervan overtuigd: wij raken de kern. van de problematiek en daarmee van de oplossing

9. gierig zijn op energie

wij zijn zuinig op onszelf en op onze tijd. we willen dan ook alleen bezig zijn met dingen die ons inspireren en die anderen inspiratie geven. we stimuleren onze klanten om te focussen op dat wat er echt toe doet en op dat wat het verschil maakt

10. twijfelen als vaardigheid

wij weten één ding zeker: dat we niets zeker weten. we zijn steeds op zoek. we wegen steeds af. we blijven aarzelen. we blijven afstemmen. tot hét moment. dat dé aanpak, hét inzicht, dé oplossing in zicht is. en dán hebben we het lef om keuzes te maken